Informacja dla Pacjentów i Ich Rodzin oraz Personelu Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy
Dobro pacjenta stanowi najwyższą wartość w procesie udzielania świadczeń zdrowotnych i jest coraz większym wyzwaniem dla personelu medycznego.
W opiece nad chorym często pojawia się wiele problemów natury etycznej, które możemy postrzegać w sposób całkowicie odmienny. Kierując się dobrem chorego często nie potrafimy podjąć jednoznacznej decyzji dotyczącej opieki nad pacjentem, członkiem rodziny, przyjacielem.
Kontakt z Zespołem ds. Etyki może stanowić pomoc w podejmowaniu często trudnych decyzji.
Skład Zespołu ds. Etyki:
Zespół ds. Etyki składa się z doświadczonych pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy, w tym:
- psychologa;
- pielęgniarki;
- lekarza;
- osoby duchownej.
Kto i jak może poprosić o pomoc w rozwiązaniu problemu natury etycznej?
Problemy natury etycznej może zgłosić:
- pacjent;
- rodzina pacjenta;
- osoba upoważniona przez pacjenta;
- pracownik Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy.
Zgłaszanie problemu do Zespołu ds. Etyki może odbywać się poprzez:
- zgłoszenie pocztą elektroniczną na adres zespol.etyki [at] kpcp.pl lub
- drogą pisemną na adres:
Zespół ds. Etyki
Kujawsko-Pomorskie Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy
ul. Seminaryjna 1
85-326 Bydgoszcz
Kontakt z Zespołem ds. Etyki zalecany jest, w sytuacjach gdy;
- Osoba zgłaszająca problem natury etycznej dostrzega, że istnieje naruszenie praw i godności pacjenta i/lub jego rodziny lub pracowników, które działają na ich szkodę,
- Osoba zgłaszająca widzi, że pomimo upływu czasu istnieje brak możliwości wypracowania zadowalającego obydwie strony rozwiązania problemu.
Zespół ds. Etyki po otrzymaniu zgłoszenia dokonuje oceny i przedstawia swoje zalecenia dotyczące rozwiązania problemu.
Do zadań Zespołu ds. Etyki w Kujawsko-Pomorskim Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy należy:
- Pomoc w rozwiązywaniu problemów natury etycznej dotyczących pacjentów i ich rodzin oraz pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy;
- Rozwiązywanie problemów etycznych występujących w relacjach:
- personel – pacjent i/lub jego rodzina, osoby upoważnione
- pracownik – pracownik
- przełożony – pracownik
- Wyjaśnienie postępowania wszystkich stron konfliktu:
- ocena wątpliwości i konfliktów natury etycznej
- wyjaśnienie wydźwięku etycznego sprawy osobom biorącym w niej udział
- przedstawienie rozwiązania, które będzie akceptowalne przez wszystkie osoby biorące w niej udział
- Nadzór i aktualizacja Kodeksu Etyki Pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy oraz reagowanie na zgłaszane przypadki nieprzestrzegania Kodeksu Etyki Pracowników;
- Rozpowszechnianie wiedzy wśród pracowników Kujawsko-Pomorskiego Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy, z zakresu etyki oraz zachowań zgodnych z zasadami Kodeksu Etyki Pracowników.
Przebieg rozwiązywania problemów natury etycznej:
- Rozwiązywanie problemów etycznych może mieć różny schemat postępowania. Będzie on uzależniony od prośby, wniosku oraz wstępnej oceny problemu.
- Członkowie Zespołu ds. Etyki mogą spotkać się z pracownikami, pacjentami i ich rodzinami, osobami upoważnionymi i w zależności od zgłoszenia zaplanować jedno lub więcej spotkań w celu omówienia problemu i podjęcia działań mających na celu pomoc w jego rozwiązaniu.
- Rozwiązanie problemu przekazywane jest formie pisemnej.
- Zespół ds. Etyki nie zajmuje się zgłoszonymi problemami w trybie pilnym.
- Konsultacja Zespołu ds. Etyki ma charakter wyłącznie doradczy - ostatecznie decyzje podejmuje pacjent i/lub jego rodzina, osoby upoważnione i zespół terapeutyczny.
Ważne:
- Zespół ds. Etyki nie rozwiązuje problemów dotyczących:
- kwestii prawnych,
- kwestii błędów medycznych,
- kwestii finansowych.
- Jeżeli zgłoszenie wpłynie anonimowo nie może ono liczyć na odpowiedź zwrotną.