Czym są zdarzenia niepożądane?
Zdarzenie niepożądane – zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia,
a także uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia płodu.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.
Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych
Celem raportowania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w naszym Szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego
Świadek zdarzenia niepożądanego, pacjent lub osoba bliska może zgłosić zdarzenie niepożądane:
- personelowi Szpitala, który następnie zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą instrukcją,
- drogą elektroniczną na adres zn [at] kpcp.pl wypełniając formularz dostępny poniżej,
- pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala:
Kujawsko-Pomorskie Centrum Pulmonologii w Bydgoszczy
ul. Seminaryjna 1, 85-326 Bydgoszcz
z dopiskiem na kopercie „Zdarzenie niepożądane – do Zespołu ds. Zdarzeń Niepożądanych”.
Podanie w zgłoszeniu danych takich jak: imię, nazwisko, dane kontaktowe – jest nieobowiązkowe – jeśli chcą Państwo przesłać zgłoszenie w formie anonimowej, prosimy nie uzupełniać wymienionych danych.
Wszelkie podane informacje są poufne i będą dostępne jedynie osobom upoważnionym do analizy zdarzenia niepożądanego.