PRZEZ PACJENTA, OSOBĘ BLISKĄ PACJENTA, ŚWIADKA ZDARZENIA
Co to jest zdarzenie niepożądane?
Jest to zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek
dla zdrowia lub życia pacjenta.
Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Czemu służy zgłaszanie zdarzeń niepożądanych?
Zgłaszanie i analiza zdarzeń niepożądanych pozwoli ustalić, co się wydarzyło i jaka była tego przyczyna. Dostarczenie takich informacji pozwoli w przyszłości zapobiegać podobnym przypadkom.
Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych nie służy szukaniu winnych i ich ukarania, lecz podjęciu działań naprawczych i ocenie ich skuteczności.
Czy zgłoszenie zdarzenia niepożądanego wiąże się z ujawnieniem swoich danych osobowych?
Osoba zgłaszająca zdarzenie niepożądane może, ale nie musi podawać swoich danych. W przypadku podania danych osobowych będą one objęte tajemnicą i chronione zgodnie z ustawą
o ochronie danych osobowych. Dostęp do tych danych będzie mieć jedynie upoważniony zespół analizujący zgłoszone zdarzenie.
Czy zgłoszenie zdarzenia niepożądanego jest równoznaczne ze złożeniem skargi?
Nie. System zarządzania zdarzeniami niepożądanymi jest niezależny od rozpatrywania skarg i zażaleń, jak również od systemu odpowiedzialności karnej i zawodowej.